Att tänka på

Publicerad: 2015.04.07  •  Senast uppdaterad: 2018.11.05

Så hanterar du tävlingar i sociala medier

Det blir allt populärare att företag utlyser tävlingar på sociala medier som Facebook och Instagram. Men se upp så att tävlingen inte räknas som ett lotteri och du får betala böter för lotteri utan tillstånd.

På sociala medier är det populärt att arrangera kampanjer i form av tävlingar där besökaren genom att klicka på ”gilla” eller ”dela” kan vinna biljetter, pengar eller varor. En tävling som avgörs med slumpens hjälp räknas som ett lotteri och är kräver tillstånd från Lotteriinspektionen. I princip ges tillstånd till lotteri inte till privatpersoner eller företag, utan enbart till ideella föreningar som bedriver allmännyttig verksamhet.

Om du arrangerat en kampanj som bedöms vara ett lotteri, kan du dömas till böter eller till och med fängelse, och du förbjuds att fortsätta kampanjen. Dessutom strider ”gilla” och ”dela”-tävlingar mot Facebooks egna regler, och du riskerar att få hela din sida borttagen från Facebook.

Om deltagande i kampanjen däremot förutsätter någon form av prestation är det en tävling och inte ett lotteri, om prestationsmomentet inte är alltför enkelt. Exempel på godkänd prestation kan vara att hitta på ett namn eller en slogan, rita en teckning, fotografera, lösa ett korsord eller besvara en kunskapsfråga. Det är alltså den deltagare som är bäst på något som vinner. Slumpen får inte på något sätt påverka utgången, då betraktas det som ett lotteri enligt lotterilagen, och blir olaglig.

Facebooks egna regler för kampanjer hänvisar till gällande lagstiftning. Utöver detta kräver Facebook att den som arrangerar en kampanj tar fullt ansvar för denna. Det ska tydligt framgå att kampanjen inte är sponsrad, stödd, administrerad av eller knuten till Facebook. Varje deltagare i kampanjen skall ha en fullständig version av Facebook, och det är inte tillåtet att be deltagare ”dela” eller ”tagga” någon för att delta i kampanjen.

För kampanjer på Instagram gäller att du ska förhålla dig till gällande lagstiftning, det vill säga att det inte får vara frågan om lotteri, utan kampanjen skall innehålla någon form av prestation. Även Instagram kräver att du ska ange att Instagram inte på något sätt har ansvar för din kampanj, och varje deltagare måste ha en fullständig version av Instagram för att delta. Till skillnad från Facebook finns inget förbud mot att ”dela” tävlingen eller ”tagga” vänner i kommentarsfältet.

Senaste inlägg