Årets modejulklapp

Tolv år med årets modejulklapp

Varje år utser Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council (fd Moderådet) årets modejulklapp. Till skillnad från Årets Julklapp, som ska spegla tiden vi lever i, är årets modejulklapp en vara som väntas bli en storsäljare kring jul, och som samtidigt speglar tidens mode och trender.

Årets modejulklapp har korats sedan 2008. Här har ni samtliga vinnare.

2019 – Loungewear
De nya mysplaggen funkar både hemma och blir ett ställningstagande på stan

2018 – Sneakern
Gärna klumpig och ”chunky”, är hetare än någonsin

2017 – Fuskpälsen
Värmer och är snäll mot både djur och människa

2016 – Bomberjackan
Tuff klassiker som inspirerar till mängder av varianter på den midjekorta jackan

2015 – Ponchon
Ett suveränt plagg både på jobb och fritid, värmer nu frusna nordbor året om.

2014 – Hatten
Återtog förlorad mark bland både män och kvinnor som tröttnat på keps och mössa.

2013 – Lättviktsjackan
Fylld med dun eller superlätt isolermaterial, formligen exploderade i modet. Och de finns kvar.

2012 – Galoscher
I glada färger började synas i gatubilden. Ett bra sätt att skydda sina skor och samtidigt vara moderätt.

2011 – Tröjan
Blev julens storsäljare. V-ringat och ovanligt mycket stickat i modebilden.

2010 – ”Den nya” herrskjortan
Satte fart på försäljningen, med avvikande färg, gärna i mönster, på insidan av krage, manschett och knappslå.

2009 – Halsduken
Värmde och fick ett uppsving i modet, inte minst på herrsidan.

2008 – Pyjamasen
Gjorde come-back, nu i delad form – killar sov i byxorna, tjejen i skjortan.

Maria Sandow
Senaste inlägg