Tuff period för modehandeln

Historiskt tuff period för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 11,0 procent i september jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 22,6 procent under månaden.

 

Butiker och e-handel September 2020 Ackumulerat 2020
Kläder  – 11,0 %  – 17,1 %
Skor  – 22,6 %  – 31,0 %

Kommentarer från Svensk Handel

– För sjunde månaden i rad tvingas vi bevittna drastiska försäljningstapp i modehandeln. Hittills i år har klädhandeln tappat drygt 17 procent och skohandeln hela 31 procent av försäljningen. Många företag kämpar för att ta sig igenom en historiskt tuff period, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

–  Försäljningen via nätet väger upp för en del av försäljningsbortfallet, tittar vi enbart på de fysiska butikerna är tappen än mer omfattande. Nästan fyra av tio medarbetare inom kläd- och skohandeln har kortidspermitterats och det är många jobb, inte minst för landets ungdomar, som är hotade, säger Karin Johansson.

– I ett läge där modehandeln försöker resa sig ur krisen hotar regeringen med att införa en kläd- och skoskatt som blir en kollektiv bestraffning på hela branschen. Skatten skulle slå hårt mot företag och jobb samtidigt som miljövinsterna är mycket oklara, säger Karin Johansson.

Senaste inlägg