Nyheter

Handelns lönsamhet sjunker

Publicerad: 2019.05.29   •   Senast uppdaterad: 2019.05.29

Orosmoln över handeln trots god konjunktur

Trots flera år med god konjunktur sjunker handelns lönsamhet. Handeln har blivit en internationell marknad och konkurrensen för svenska handlare blir allt hårdare. E-handeln skapar en intensiv prispress som pressar marginalerna. Tuffast är läget för medelstora företag inom sällanköpsvaruhandeln. Det visar Svensk Handels lönsamhetsrapport.

– Det hänger ett orosmoln över sällanköpsvaruhandelns förutsättningar att klara lönsamheten i den strukturomvandling som nu pågår. Många brottas med svag lönsamhet trots att konjunkturen är god, ett svagare konjunkturläge risker att bli en tuff utmaning många butiker, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Ett uttryck för detaljhandelns snabba strukturomvandling är att andelen e-handelsföretag inom sällanköpsvaruhandeln ökat från 6 till 24 procent mellan år 2007 och 2017. Svensk Handels lönsamhetsrapport visar dock att majoriteten av e-handelsföretagen uppvisar svag lönsamhet.

E-handelsmognad medför pressad lönsamhet

E-handelsmogna branscher i handeln har generellt mer pressad lönsamhet. Det tydligaste exemplet är elektronikbranschen, där e-handeln står för cirka 30 procent av försäljningen. Elektronikbranschens har haft en årlig omsättningstillväxt nära noll mellan år 2013 till 2017. Det har medfört att 12 procent av de heltidsanställda har sagts upp de senaste fem åren.

Ett annat exempel är klädhandeln där försäljningen på nätet växer snabbt och utgör nära en femtedel av den totala försäljningen. Det har bidragit till att klädhandeln, för första gången på 20 år, uppvisar en lägre rörelsemarginal än sällanköpsvaruhandeln som helhet.

– Omsättning som tidigare tillfallit butiker hamnar i allt större utsträckning hos svenska, men också hos utländska e-handlare. När kunder kan handla från hela världen blir också konkurrensen stenhård, är priserna för höga handlar kunden helt enkelt från utlandet istället, säger Johan Davidson.

En delbransch i handeln som visar starkare siffror än sällanköpsvaruhandeln som helhet är järn- och bygghandeln som fått draghjälp av den starka bostadsmarknaden.

Svagare än ekonomin i stort

Rapporten visar också att tillväxten i detaljhandeln historiskt följt ökningstakten i ekonomin ganska väl. Men år 2017 sker ett trendbrott där detaljhandelns tillväxtsiffror är betydligt svagare än ekonomin i stort. Istället lägger hushållen sina pengar på bostäder, restaurang- och hotellbesök.

Detaljhandeln har lägre rörelseresultat än näringslivet som helhet. Partihandeln går starkare än detaljhandeln men ligger fortfarande under snittet för hela näringslivet i stort.

Nya regler för betalningar

Publicerad: 2019.05.27   •   Senast uppdaterad: 2019.05.27

Nya regler för betalningar påverkar både handlare och konsument

Ny EU-lagstiftning påverkar kortbetalningar från och med september 2019. De nya reglerna ska skydda konsumenten och öka säkerheten. Direktiven kommer att påverka dig som handlare, det här behöver du veta för att vara förberedd.

Principen bakom ett starkt kundgodkännande är att öka säkerheten för elektroniska betalningar och för att säkerställa konsumentskydd mot bedrägerier. Kraven på stark kundautentisering kommer att påverka handlare, framför allt inom e-handeln men även inom den fysiska handeln. Även konsumenter kommer att påverkas av de nya direktiven därför är det viktigt att du som handlare är förberedd.

EU:s nya betalningsdirektiv PSD2 trädde i kraft i maj 2018. Som en del av betalningsdirektivet kommer från och med den 14 september 2019 nya tekniska regleringsstandarder (RTS) gällande stark kundautentisering (SCA) att tillämpas inom EU. Regleringsstandarden definierar specifika krav för att säkerställa en säker autentisering och kommunikation mellan olika aktörer inom betalningsekosystemet.

Vad är en stark kundautentisering?

För att uppnå en stark kundautentisering måste konsumenten identifiera sig med hjälp av minst två av följande tre faktorer vid alla digitala betalningar:

  • Kunskap – Något som konsumenten vet, exempelvis lösenord eller pin-kod.
  • Innehav – Något som konsumenten har, exempelvis ett kort eller telefon.
  • Unik egenskap – Något som kunden är, exempelvis biometriska funktioner som ansiktsform eller fingeravtryck.

Undantag från kraven

För att underlätta för både konsumenten och handlaren medger RTS att vissa transaktioner kan undantas från kravet på stark kundautentisering.

Vad behöver handlaren göra för att följa de nya kraven

Den 14 september kommer dessa regler träda i kraft för alla digitala betalningar inom Europa. Just nu pågår arbetet hos både banker, betaltjänstleverantörer och kortnätverk för att ta fram tekniska lösningar som uppfyller säkerhetskraven inom PSD2. För att kunna ta emot betalningar även efter 14 september gäller det därför att du som handlare ser till att dessa lösningar kan användas i din e-handel och i din butik.

Kontakta din kortinlösande bank och din betalväxel (PSP) för att försäkra dig om att du har allt på plats inför den 14 september 2019.

Bengt Nilervall

Näringspolitisk expert Betalfrågor, Stockholm
010-47 18 544

Minskad konsumtion av plastkassar

Publicerad: 2019.04.25   •   Senast uppdaterad: 2019.04.25

Handlarna visar vägen mot minskad konsumtion av plastbärkassar

Konsumtionen av plastbärkassar i den svenska detaljhandeln minskar. Nya siffror från Naturvårdsverket visar att svensken förra året konsumerade 102 plastbärkassar. En minskning med 12 kassar jämfört med året innan. ”Informationsarbetet ute i butikerna har gett resultat”, säger Mats Hedenström, Svensk Handel.

– Handlarna visar ett stort engagemang för att minska den onödiga konsumtionen av plastbärkassar. Det har skett en beteendeförändring bland många konsumenter och informationsarbetet ute i butikerna har gett resultat, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Naturvårdsverket presenterade under torsdagsmorgonen siffror över användningen av plastbärkassar förra året. Under 2018 konsumerades 12 plastbärkassar färre per person jämfört med året innan. Det innebär att Sverige är på rätt väg för att nå EU:s mål till att minska konsumtionen till 90 stycken plastbärkassar per person till år 2020.

– Vi är på god väg att nå målet men får inte slå sig till ro utan måste fortsätta arbetet med att hålla kunderna informerade, samtidigt som näringslivet i stort behöver utveckla en hållbar plastanvändning, säger Mats Hedenström.

Den 1 juni 2017 infördes informationsskyldighet kring plastbärkassarnas miljöpåverkan. Till år 2025 ska den genomsnittliga svensken använda 40 plastbärkassar per år.

På Svensk Handels webbplats finns uppdaterade skyltar som butikerna kan använda för att informera sina kunder om plastbärkassarnas miljöpåverkan.

Nya trygghetsbarometern

Publicerad: 2019.03.29   •   Senast uppdaterad: 2019.03.29   •   Kategorier: Säkerhet, Säkerhet, Lagar och regler, Rapporter

Var femte handlare utsatt för bedrägerier

Fyra av tio handlare har utsatts för brott den senaste tiden. Det är en minskning med 3 procentenheter från förra Trygghetsbarometern. Andelen handlare som utsatts för hotfullt beteende har minskat samtidigt som stölderna ökar något. Trygghetsbarometern visar också att var femte handlare varit utsatt för bedrägerier den senaste månaden.

Andelen butiker som drabbats av hotfullt beteende från en besökare eller kund den senaste månaden minskar med 5 procentenheter, från 23 till 18 procent. Samtidigt ökar utsattheten för butiksstölder något. Lite drygt var tredje handlare (35 %) har drabbats av stöld den senaste veckan. Två av tre butiksstölder polisanmäls aldrig.

– För många handlare är det en del av vardagen att tvingas utstå butiksstölder. Trots att handlarna ofta har god bevisning eller rent av vet vem gärningspersonen är kan de sällan räkna med att det blir någon påföljd för de kriminella. Det skapar stor vanmakt, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Säkerhetsindex för första kvartalet 2019 uppgår till 41 procent, det är en minskning med tre procentenheter från fjärde kvartalet 2018 (44 %).

Ny fråga om bedrägerier

Från och med första kvartalet 2019 innehåller Trygghetsbarometern en fråga om handlarnas utsatthet för bedrägeri- eller bedrägeriförsök. Var femte handlare (19 %) svarar att de varit utsatta den senaste månaden.

Byte av en varas prismärkning, återköp med manipulerade eller felaktiga kvitton och kortbedrägerier är de vanligaste formerna av bedrägeri som drabbar handlarna.

– Bedrägerier är den brottstyp som ökar snabbast i omfattning. De kriminella söker sig dit där mest pengar finns att hämta till lägsta möjliga risk. Rättsväsendet ligger långt efter de kriminella på det här området och de kan operera förhållandevis riskfritt, säger Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel.

Modehandeln upp i februari

Publicerad: 2019.03.12   •   Senast uppdaterad: 2019.03.12   •   Kategorier: Rapporter, Svensk Handel Stil

Modehandeln ökade i februari

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 2,5 procent i februari jämfört med samma månad förra året.

Skoförsäljningen ökade under månaden med 4,7 procent.

Butiker och e-handel   Februari 2019 Ackumulerat 2019
  Kläder 2,5 % 0,6 %
  Skor 4,7 % 7,8 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Det tidiga vårvädret gav extra fart åt modehandeln. Visserligen var svaga jämförelsesiffror en bidragande orsak till uppgången i februari, men vi gläder oss åt en något starkare försäljning, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Månadsavslutningen var extra bra, mycket tack vare det tidiga vårbesöket, men lönen utbetalades efter veckoslutet, vilket normalt borde dra ner försäljningen.

– Även mars i år bör visa en positiv utveckling, bland annat för att också den har svaga jämförelsesiffror. En orsak är att påsken inföll under månaden förra året och det brukar vara negativt för sällanköpshandeln, säger Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Andelen hot, våld och stölder ökar i våra butiker

Publicerad: 2019.02.20   •   Senast uppdaterad: 2019.02.20   •   1

Rikspolischefen bjöd in handeln – Svensk Handel föreslog ny tjänst

Rikspolischef Anders Thornberg bjöd in Svensk Handel och aktörerna inom dagligvaruhandeln för att diskutera hur ökad samverkan kan bekämpa brottsligheten i utsatta områden. ”Butiker har en avgörande roll för att skapa trygga samhällen. Vi ser med oro på hur otryggheten i handeln växer”, sade Anders Thornberg.

Rikspolischefen hade tagit intryck av Svensk Handels Trygghetsbarometer som följer handlarnas brottsutsatthet. Han klargjorde samtidigt att Polisen inte kommer att klara av uppdraget på egen hand. Tillväxten av nya kriminella måste stoppas.

”När en person skjuts ihjäl på gatan står femton andra redo att kliva in. Det är det riktigt stora problemet”, sade Thornberg.

Uppslutningen från handelns sida var god, Axfoods vd Klas Balkow var en av de som fanns på plats.

”Andelen hot, våld och stölder ökar i våra butiker. Ytterst är det en arbetsmiljöfråga får våra medarbetare”, sade han.

Svensk Handel välkomnar initativet

Svensk Handels vd Karin Johansson välkomnade Rikspolischefens initiativ som ett steg i rätt riktning.

”Dialogen med Polisen är bättre än på mycket länge. Det är tydligt att även Polisen själva är frustrerade och vill göra mer. De har dock mycket att vinna på att fokusera mer på handlarnas situation”, säger Karin Johansson.

Svensk Handel föreslår att en heltidstjänst hos Polisen ska finnas stationerad hos Svensk Handel med syftet att aktivt samverka med handeln. Södermalmspolisens arbete med Trygg i butik är ett exempel på hur ett nära samarbete mellan handel och polis gett mycket goda resultat.

Per Geijer

Säkerhetschef , Stockholm
010-47 18 647

Klimatinitiativ inom modebranschen

Publicerad: 2019.02.13   •   Senast uppdaterad: 2019.02.13   •   Kategorier: Hållbar handel, Svensk Handel Stil

Svensk Handel stödjer klimatinitiativ inom modebranschen

Svensk Handel stödjer initiativet Swedish Textile Initiative for Climate Action (STICA) som ska samverka för att bygga kunskap och bland annat hitta gemensamma verktyg för att mäta klimatpåverkan.

STICA grundar sig i FN-initiativet Climate Action for Fashion som har som mål att minska modeindustrins klimatpåverkan med 30 procent till år 2030.

Bakom det svenska initiativet står Sustainable Fashion Academy tillsammans med Svensk Handels medlemsföretag H&M, KappAhl och Peak Performance, med Elco (Elin Larsson, tidigare Filippa K) som rådgivare. Sedan starten har totalt 26 företag anslutit sig. STICA kommer att utveckla en färd- och handlingsplan för hur den svenska modebranschen kan arbeta för att minska sin klimatpåverkan till år 2030 och därmed nå klimatmålen.

Svensk Handel stödjer initiativet i sin roll som branschorganisation och med branschkansliet Svensk Handel Stil, som samlar den svenska modehandeln. Rent praktiskt innebär det att organisationen kommer att underlätta STICA:s arbete genom att sprida information till medlemsföretagen om initiativet, samt uppmuntra fler företag att ansluta sig.

– Svenska modeföretag har flera gånger visat att de är bra på att samverka för att skapa förändring. Att olika märken, producenter och även organisationer arbetar tillsammans i det här initiativet är något vi tror på och gärna stödjer, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil.

Genom att bygga kunskap och ta fram gemensamma arbetsmetoder kommer STICA att hjälpa företagen att agera både lokalt och i leverantörsländer där produktionen äger rum. Intentionen är att minska klimatpåverkan med 30 procent till år 2030. Det är däremot inget som företagen behöver förbinda sig till för att gå med i initiativet, men längre fram hoppas initiativet att alla deltagande företag ska kunna sätta det som mål.

Läs mer om initiativet.

Skoförsäljningen upp 10,5% i januari

Publicerad: 2019.02.12   •   Senast uppdaterad: 2019.02.12

Revansch för skohandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,0 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen ökade under månaden med 10,5 procent.

Butiker och e-handel Januari 2019 Ackumulerat 2019
Kläder -1,0% -1,0%
Skor 10,5% 10,5%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Efter att ha tappat 10 procent i januari förra året tog skohandeln igen nedgången och ökade med 10,5 procent. Snön i januari är den främsta anledningen till den starka uppgången, menar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Skohandeln är en av de mest väderberoende branscherna, fortsätter Sandström, som önskar att snön hade kommit tidigare under säsongen.

– Klädhandeln hade det tuffare med en nedgång på en procent. Januari är dock en reamånad med små marginaler. Det är först i mars, som är den första månaden för vårmodet, som försäljningen blir riktigt intressant. Februari är ju årets minsta försäljningsmånad, fortfarande kvar i vinterns grepp och i väntan på vårens intåg, avslutar Sandström.

WO från rättsväsendet

Publicerad: 2019.02.11   •   Senast uppdaterad: 2019.02.11   •   Kategori: Säkerhet

Rättsväsendet har lämnat WO – trots tydlig bevisning hamnar anmälningar i papperskorgen

”Vi gör allt som står i vår makt för att stoppa kriminaliteten men vi klarar inte detta på egen hand. Vi behöver politikens hjälp”. Det var ICA-handlaren Conny Holmlunds budskap när Svensk Handels vd Karin Johansson tillsammans med KD:s partiledare Ebba Busch Thor besökte ICA Kvantum i Märsta.

Stölder, hot och våld har blivit vardagsmat för många handlare. Trots att ICA Kvantum i Märsta lägger en cirka miljon varje år på olika säkerhetsåtgärder står de maktlösa när välkända kriminella ansikten dyker upp i butiken.

Historierna är många. De har blivit mordhotade för att se samma person dyka upp i butiken nästa dag. På övervakningskamerorna fångas stölderna upp. Motvärnsrån som urartar i våldsscener när butikens personal ingriper. Bildbevisen tycks solklara, men ändå läggs ärendena alltid ned.

– Det finns ett fåtal som använder butiken som ett skafferi. De tar vad de vill ha och går ut. Vi vet vilka de är, men ändå tillåts de fortsätta. Rättsväsendet agerar inte, det är oerhört frustrerande, säger Conny Holmlund, som driver butiken tillsammans med sin fru Anette.

Han anser att ett viktigt första steg är att införa ett tillträdesförbud.

– De som kliver in i butiken för att stjäla eller trakassera medarbetare måste kunna stängas ute. Vi gör allt som står i vår makt för att stoppa kriminaliteten men vi klarar inte detta på egen hand. Vi behöver politikens hjälp, säger Conny Holmlund.

Ny forskning

Publicerad: 2019.01.28   •   Senast uppdaterad: 2019.01.28

Nytt forskningsprojekt om ohövlighet i handeln

Nu har forskningsprojektet ”oHövlighet i handeln – heltäckande kartläggning om förekomst av respektlöst beteende i arbetslivet, samt identifiering av goda exempel på hantering” dragit igång. Projektet genomförs av forskare vid Karolinska institutet och Chalmers i samverkan med Svensk Handel och Handelsanställdas Förbund.

I projektet, som handlar om att säkerställa god arbetsmiljö för anställda inom detaljhandeln, kartläggs olika aspekter av hälsa, psykosocial arbetsmiljö samt eventuell förekomst av hövlighet, ohövlighet och respektlöst beteende. Ett viktigt fokus i projektet är att identifiera goda exempel på hantering som kan spridas till andra organisationer och branscher. Tanken är att föreliggande projekt ska mynna ut i en interventionsstudie med verktyg för att säkerställa och öka förekomsten av hövlighet, respektfullt beteende och god arbetsmiljö inom handeln.

– Det här är ett viktigt projekt för handeln och vi skulle vara glada om så många företag som möjligt kunde hjälpa till och bidra till bevarande och utveckling av den goda arbetsmiljön i vår bransch, säger Katrin Dagergren, arbetsmiljöexpert på Svensk Handel.

Insatsen för medarbetare i deltagande organisationer är att besvara en webbaserad enkät. Resultaten återkopplas på gruppnivå för respektive organisation, och forskarna sammanställer en slutrapport som skickas till samtliga deltagande organisationer vid projektets avslut. Mer information om projektet finns i det bifogade informationsbladet.