2024-11-14

Skobranschens tuffa månad: Oktoberförsäljningen faller kraftigt

Svensk Handels Stilindex för oktober månad visar att mode- och skohandeln kämpar vidare i ett klimat präglat av konsumenternas försiktighet.

Trots vissa positiva signaler inom e-handeln och damsegmentet håller mildvädret tillbaka efterfrågan på varmare kläder och skor, vilket påverkar försäljningen negativt. Den totala försäljningen av kläder ökade marginellt med 0,4 % jämfört med föregående månad, medan skoförsäljningen sjönk hela -8,7 %. Resultatet slår den här månaden ganska olika mellan de olika segmenten och kanalerna. E-handeln har på klädsidan fortsatt att utvecklas bättre än fysisk handel, och även skor tappar lite mindre i e-handeln än i fysiska butiker. Men konsumtionen har ännu inte lyft totalt sett, trots räntesänkningar.

– Det är uppenbart att konkurrensen om kunderna är hård och vi ser tydligt att köpkraften fortsatt är svag. Trots att vi nu noterar mer handlingskraft från Riksbanken är det uppenbart att delar av handeln har det väldigt tufft, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

– Vi fortsätter att påminna om att modehandeln är en bransch som är väderberoende. Oktober månads ovanligt höga temperaturer har också hållit tillbaka försäljningen av varmare plagg och skor, vilket vi nu ser avspeglas i månadens siffror.

Med viktiga handelshögtider runt hörnet, i form av Black Week och julhandeln, finns ändå förhoppningar om att branschen kan få ett välbehövligt lyft.

– Slutet på året är extremt viktig för stora delar av modebranschen, och handeln välkomnar tusentals extrajobbare under perioden. Men för att så ska kunna ske även fortsättningsvis krävs att handelsföretagen ges rätt förutsättningar för att verka och växa. Vi hoppas utöver Riksbanken att även regeringen fortsätter sitt arbete med att stärka hushållens köpkraft, säger Sofia Larsen.