2020-11-02

Stopp för Amazons gräddfil

Svensk Handel kräver stopp för Amazons gräddfil

Sällan tidigare har en företagsetablering i den svenska handeln fått så stor uppmärksamhet som när e-handelsjätten Amazon slog upp portarna till sin svenska webbutik. Svensk Handel välkomnar konkurrens men anser att den alltid måste ske på lika villkor – så är det inte idag. 

I länder som Tyskland och Storbritannien står Amazon för cirka en tredjedel av den totala e-handelsförsäljningen. När företagen nu satsar på den svenska marknaden kommer sannolikt e-handelsutvecklingen i Sverige ta fart ytterligare.  

I intervjuer har Svensk Handels vd Karin Johansson samtidigt framhållit att den svenska e-handelsmarknaden är mogen och Amazons resa i Sverige kommer att bli annorlunda, jämfört med exempelvis i Tyskland där företaget har varit etablerat i över 20 år.  

I en intervju med TT som bland annat publicerats i Göteborgs-Posten påminner Karin Johansson om att Amazon redan säljer för en miljard kronor till svenska konsumenter. Amazons etablering förstärker trender i handeln som vi sett under en längre tid – digitaliseringen ökarden internationella konkurrensen intensifieras och prispressen tilltar. 

När konkurrensen ökar är det avgörande att spelreglerna är lika, så är det inte idag. Svensk Handel har länge, inte minst på EU-nivå, drivit frågan om ett utökat plattformsansvar för aktörer som Amazon. Det handlar om att Amazon ska ta ansvar för att produkterna de säljer följer regler om produktsäkerhet, kemikalieinnehåll och reklamationsrätt. 

Spelreglerna ska vara lika för alla företag, stora plattformsaktörer ska inte ha en egen gräddfil när de säljer till svenska konsumenter

– Tiden har sprungit ifrån regelverket och det krävs en förändring. Spelreglerna ska vara lika för alla företag, stora plattformsaktörer ska inte ha en egen gräddfil när de säljer till svenska konsumenter, säger Karin Johansson.

Svensk Handels pressjour

010-47 18 650