2016-12-06

Subventionerade paketleveranser från Kina

Publicerad: 2016.12.05 • Senast uppdaterad: 2016.12.05

Sluta subventionera paketleveranser från Kina
Du kan köpa en barnklocka från Kina och få den levererad till din dörr för under 20 kronor. För en svensk e-handlare täcker den summan knappt fraktkostnaden om samma klocka ska levereras till en kund inom Sveriges gränser. Det är smått absurt att det i vissa fall till och med kan vara billigare att skicka ett paket från Shanghai till Göteborg än från Göteborg till Borås.

Den främsta orsaken till detta är att det internationella postsystemet, Universal Postal Union, i dag tvingar Postnord att subventionera paketleveranser från kinesiska företag. Subventionerna är så pass höga att Postnord till och med går med förlust på vissa av de paket som de levererar från Kina. Det Postnord förlorar på kinesiska paketleveranser tvingas de kompensera sig för via högre avgifter mot svenska kunder. Det internationella postsystemet är otidsenligt och leder till orättvis konkurrens som direkt hotar svenska jobb inom handeln.

E-handeln i Sverige växer så att det knakar och förväntas omsätta hela 58,1 miljarder under 2016. Enligt e-barometern väntas tre av tio julklappar handlas på nätet i år och andelen köp från utländska e-handelsaktörer växer.

Vart fjärde paketsom Postnord levererar kommer i dag från utlandet. Kina är en av marknaderna som ökar mest i Sverige och är numera det allra vanligaste valet när svenskarna e-handlar såväl hemelektronik, kläder och skor som barnartiklar och leksaker, möbler och heminredning från utlandet. Att e-handeln öppnar för global konkurrens är positivt, men den måste ske på lika villkor.

För att förstå varför situationen ser ut som den gör behöver vi titta över 100 år tillbaka i tiden. Det internationella postsystemet har sina rötter från år 1874 och byggde från början på en tanke att utvecklingsländer skulle få hjälp att få igång sin postverksamhet.

Som alla vet har utvecklingen i Kina gått snabbt framåt sedan dess och landet har moderniserats. Sverige ger i dag inget bistånd till Kina och bör inte heller betala för deras paketleveranser. I dag är till och med ett av världens största handelsföretag, Alibaba, kinesiskt. Det visar om något att kinesiska företag inte behöver subventioner för att vara konkurrenskraftiga.

Konkurrensen i handeln är hård och konsumenterna jagar ständigt bästa pris. Att subventionera portot för kinesiska företag ger dem en konkurrensfördel som direkt slår mot svenska företag och jobb. Framtidens tillväxt finns i den digitala handeln och det gäller att vi ger svenska e-handelsföretag rättvisa förutsättningar att lyckas. Lika spelregler för alla, tack.

Karin Johansson
vd för Svensk handel

Freddy Sobin
ordförande Svensk digital handel och vd för Consortio Fashion Group

Källa: Borås Tidning – 2016.12.05