2020-02-11

Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag – en viktig dag för den svaga försäljningsmånaden februari

Fyra av tio svenskar uppmärksammar Alla hjärtans dag på ett eller annat sätt. Det absolut vanligaste sättet att fira Valentines dag på är att gå på restaurang. Andra köper en present eller ordnar finmiddagen hemmavid. Den genomsnittliga Alla hjärtans dag-firaren lägger runt 500 kronor. För handeln innebär det försäljning för cirka 750 miljoner kronor.

I dagligvaruhandeln ger försäljningen av chokladpraliner fördubblade siffror och rosorna innebär en ökning på 55 procent inom kategorin växter. 46 procent, det vill säga nästan varannan dagligvaruhandlare anser att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen, visar Svensk Handels undersökning från 2019.

Försäljningen av blommor, choklad och smycken går starkt i samband med Alla hjärtans dag.

– Försäljningen av blommor, choklad och smycken går starkt i samband med Alla hjärtans dag. Handeln laddar upp med varor och blommor som kan bidra till att visa omtanke till de vi tycker om, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Drygt fyra av tio, 44 procent, av de som uppmärksammar Alla hjärtans dag planerar att köpa en present till sin partner. Tre av tio, 33 procent, tänker laga en extra fin middag. Och två av tio, 19 procent, planerar ett restaurangbesök.

Fler yngre uppmärksammar Valentines day

De yngre målgrupperna uppmärksammar Alla hjärtans dag i större utsträckning än de äldre. Sex av tio bland 18-25 åringarna planerar inför dagen, jämfört med endast cirka tre av tio bland de som är över 50 år.

Men, trots att Alla hjärtans dag ger handeln ett visst uppsving är försäljningen under veckan cirka fem procent lägre än under en genomsnittlig vecka under året.

– Även om Alla hjärtans dag ger vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts – inte minst blomsterhandeln – är dagen inte av avgörande betydelse för handeln som helhet. Alla hjärtans dag ändrar inte på det faktum att februari är årets svagaste försäljningsmånad för detaljhandeln, säger Johan Davidson.

Män och kvinnor firar olika

Alla hjärtans dag återspeglar för övrigt en viss uppdelning i könsrollerna. Fler män än kvinnor köper present till sin partner och fler kvinnor än män står för middagen hemma. Två av tio kvinnor, det vill säga 22 procent av kvinnorna, planerar att köpa en present till någon annan än sin partner, bland männen är motsvarande siffra en av tio – 9 procent.