2017-11-22

Årets julklapp

HUI Research
Publicerad: 2017.11.21  •  Senast uppdaterad: 2017.11.21

Årets julklapp – en klimatkompis med fart i

I motiveringen skriver HUI Research att årets julklapp uppfyller alla tre kriterier och är en detaljhandelsprodukt som har gått från en exklusiv vara till en mer lättillgänglig vara som nu når en bredare målgrupp.

Årets julklapp 2017: Elcykeln

Nu har Svensk Handels dotterbolag HUI Research utsett årets julklapp för trettionde året i rad. Årets julklapp bygger på en analys av rådande samhällstrender och svenskarnas köpbeteenden. För att vara aktuell i kampen om titeln måste ett eller flera av dessa tre kriterier uppfyllas.

− Elcykeln når en allt större publik. Den avlastar bil- och kollektivtrafik och kanske kan växla upp utvecklingen mot smartare städer, säger Jonas Arnberg, Vd på HUI Research

• Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
• Produkten skall representera den tid vi lever i
• Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

I motiveringen skriver HUI Research att årets julklapp uppfyller alla tre kriterier och är en detaljhandelsprodukt som har gått från en exklusiv till en mer lättillgänglig vara som nu når en bredare målgrupp.

HUI Researchs motivering:

Elcykeln har fått ett nyväckt intresse
De senaste åren har elcykelns teknik mognat och gjort den allt mer lättillgänglig. I takt med att specialiserade elcykeltillverkare fått sällskap av elmodeller från de klassiska cykeltillverkarna har efterfrågan accelererat kraftigt. Det senaste året har mer än var tionde såld cykel på den svenska marknaden haft eldrift*. I och med regeringens nyligen föreslagna premie om 25 procent av inköpspriset upp till 10 000 kronor sporrades intresset ännu ett snäpp.

Elcykeln representerar den tid vi lever i
Vi lever i en tid av medvetna val och bortval. Allt fler väljer att bo i eller i närheten av städer samtidigt som många väljer bort bilen. Elcykeln är en möjlighet att transportera sig klimatmedvetet och fossilfritt samtidigt som man väljer en mer aktiv livsstil. På så sätt krokar elcykeln i tre starka megatrender – urbaniseringen, reflekterandet över klimatförändringarna samt träning och hälsa.

Elcykeln svarar för ett högt försäljningsvärde och säljs i ett stort antal exemplar
Efterfrågan på elcyklar ökar kraftigt. Under perioden september 2016 till augusti 2017 såldes 67 500 elcyklar*, vilket motsvarar en uppgång med 50 procent jämfört med året innan. Elcykeln är ett växande samhällsfenomen som tilltalar en bred målgrupp och med allra största sannolikhet kommer att öka än mer i popularitet i och med den planerade statliga premien.

Läs hela utnämnandet här