2017-03-10

Betalkortet flyttar till mobilen

Betalkortet flyttar till mobilen
Idag lanseras betaltjänsten Samsung Pay som fungerar med de flesta befintliga betalterminaler i Sverige.

Svenska konsumenter har sedan länge varit positivt inställda till att betala mobilt. Närmare sju av tio personer i åldern 16 – 29 år kan tänka sig att använda mobiltelefonen vid ett butiksköp. Den främsta fördelen som svenskarna ser med en tjänst som Samsung Pay är att man slipper plånboken. Det visar en ny undersökning som har genomförts av Sifo på uppdrag av Samsung.

– Det här är ett spännande och stort steg i den digitala utvecklingen, säger Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel.

Så fungerar det
Kunden registrerar enkelt sitt befintliga betalkort i Samsung Pay-appen och kan därefter betala med mobilen. Samsung Pay är kompatibel med i princip alla nya och befintliga betalterminaler i Sverige vilket gör den till en av marknadens mest accepterade mobila betaltjänster. Handlarna behöver inte uppgradera eller förändra sina nuvarande betalterminaler. Sverige är det första nordiska landet att lansera tjänsten.

För att göra en betalning med Samsung Pay sveper du uppåt från skärmens nedre kant från låst skärm, hemskärm eller svart skärm. Verifiera med ditt fingeravtryck och placera sedan enheten på betalterminalen.
Flera säkerhetslager, med fingeravtrycksverifiering, tokenisering och Samsung Knox – håller dina bankuppgifter säkra och skyddade.
De flesta befintliga betalterminaler i Sverige accepterar Samsung Pay, vilket gör den till en av marknadens mest accepterade mobila betalningstjänster. Handlarna behöver inte uppgradera eller förändra sina befintliga betalterminaler då Samsung Pay redan är anpassad till den befintliga tekniken. Dessutom är Samsung Pay helt kostnadsfritt att använda både för handlare och konsument.
Kompatibel med Samsung Galaxy A5 (2016), Galaxy S7 och Galaxy S7 edge. Inom kort även med Galaxy A5 (2017) och med Gear S3.
Betaversionen av Samsung Pay finns tillgängligt i Sverige från den 9:e mars.