2017-11-25

Johan Davidsson chefsekonom Svensk Handel

”Det blir allt viktigare att hitta kampanjer som klarar den egna lönsamheten”

I Svensk Handels Handelsbarometer för november är handlarnas framtidsförväntningar svagare i jämförelse med samma period under förra året. Det är lite förvånande, då november och stundande julhandel, brukar präglas av positivare tongångar.

Samtidigt ser vi en period som präglas av reor som prövar butikernas lönsamhet.

Vi ska vara försiktiga med att dra för långtgående slutsatser av svaren i Handelsbarometern en enskild månad.

Samtidigt är det tydligt att handeln präglas allt mer av kampanjer. Konkurrensen är hård och det blir allt viktigare att attrahera kunden till din butik. Enbart i november infaller Singles Day, Black Friday och Cyber Monday och i december är det dags för den traditionsenliga mellandagsrean. Fler kampanjtillfällen har resulterat i att den ordinarie julförsäljningen blir kortare.

Rea-dagarna tidigarelägger julhandeln från december till att starta redan under november. Av de som tänkt handla under Black Friday planerar 57 procent att köpa julklappar. För handlarna blir det därför allt viktigare att hitta kampanjer som både möter konsumentens önskemål och klarar den egna lönsamheten.

Detta gäller inte minst i ett längre perspektiv. I dag har vi högkonjunktur och minusränta. När konjunkturen viker och räntan stiger hårdnar konkurrensen om hushållens köpkraft ytterligare.

Den växande e-handeln har i grunden förändrat förutsättningarna för handeln. Handlarna konkurrerar inte bara med butiken på samma gata, eller med andra svenska e-handlare, utan även med internationella e-handelsföretag.

Digitaliseringen har inneburit att konsumenten kan handla från i stort sett hela världen. Det skapar samtidigt fantastiska möjligheter för svenska företag att konkurrera på andra marknader. Vi kan också se att även om handlarna har svagare förväntningar på branschen, så har de fortfarande en stark tilltro till den egna butikens försäljning.

Handeln står inför en fortsatt omställning för att möta nya konsumtionsmönster och en hårdnande konkurrens. De som klarar av att möta och utnyttja förändringarna kommer att ha stora möjligheter även inom morgondagens handel.

Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel