2018-02-24
Tillväxt i e-handeln
Stark tillväxt i e-handeln
E-handeln växte med 16 procent under förra året. Totalt omsätter den svenska e-handeln 67 miljarder kronor, vilket är nio procent av den totala handeln. Leksaks-, bygg- och livsmedelshandeln var de delbranscher som hade störst tillväxt under det gångna året. Det visar E-barometern från Postnord, HUI Research och Svensk Digital Handel.
Drygt sex av tio konsumenter (66 %) har näthandlat den senaste månaden och av dessa har nästan var tredje (31 %) handlat från utlandet. Kina är fortsatt det populäraste landet att shoppa från. Den främsta drivkraften att handla från utlandet är att priserna är lägre (63 %) och att utbudet är större (51 %).
Varannan svensk nätbutik har å sin sida försäljning till utlandet. Våra nordiska grannar – Norge, Finland och Danmark – är de största marknaderna.
När e-handelskunderna får lista de kanaler som ger dem mest personlig och relevant information hamnar e-post högst upp. Många kunder föredrar e-post för erbjudanden, även om de säger att den inte ska vara för påträngande.
Kundernas viktigaste källor inför köpet är butiken/varumärkets webbsida, Google och kundrecensioner.
E-handelns andel i olika branscher:
Hemelektronik 30 %
Kläder och skor 16 %
Sport och fritid 10 %
Bygghandel 10 %
Möbel- och inredningshandeln 5 %