2019-12-06

Värdelösa bevakningstjänster !

Försäljningen av onödiga id-skydd ökar kraftigt

På senare tid har Svensk Handels säkerhetscenter fått in en hel del anmälningar rörande företag som säljer vilseledande och ibland helt värdelösa bevakningstjänster eller så kallade id-skydd. Försäljarna använder dessutom tvivelaktiga försäljningsmetoder som skrämselteknik, press och falska sms.

Säljstrategin hos denna typ av företag utgår från att ringa upp konsumenter och företag och skrämma dessa till att köpa aktuella tjänster. Ofta i kombination med att falska sms om lån som tagits i personens namn för att spä på känslan av otrygghet. Det finns också exempel där man ombetts bekräfta ett intresse för tjänsten via ett sms, som härefter använts som en beställningsbekräftelse av tjänsten.

Tjänsterna skyddar inte mot id-kapning

Det är viktigt att betona att ingen av dessa tjänster skyddar dig från att bli id-kapad, utan kan eventuellt vara till hjälp om du skulle drabbas. Men även i dessa lägen bör du tänka till ett extra varv innan du tecknar ett avtal eftersom mycket av det som erbjuds kan finnas med som integrerade delar av andra tjänster som du redan har, eller lätt kan åstadkomma gratis.

Dumt att betala för något som är gratis

Om du har en hemförsäkring kan du kolla upp vilket skydd du har i den. Om du inte redan har en digital brevlåda (Kivra) kan det vara en idé att skaffa en sådan, då ingår nämligen notiser om kreditupplysningar och bolagsförändringar som sker i ditt eller i ditt företags namn.

Det är enkelt att spärra sig hos kreditupplysningsföretagen eftersom de stora aktörerna UC, Creditsafe, Bisnode, Syna och Decidas samarbetar. Du behöver bara spärra dig hos ett av dessa kreditupplysningsföretag för att spärren ska gälla hos alla. Du kan också se till att det endast går att göra elektroniska adressändringar hos Skatteverket.

Så här hanterar du påstridiga säljare

Det är lätt att dras med i riktningar som inte alls var tänkta i stressande säljsamtal. Det är bra att vara medveten om att det är en del av säljtaktiken för den typ av säljare som vi hänvisar till i detta sammanhang. Om du förbereder dig för den här typen av säljsamtal är det lättare att hantera dem:

  • Stressa aldrig igenom ett samtal med en telefonförsäljare utan ta dig tid och ställ frågor.
  • Be att få alla papper hemskickade till dig så du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro.
  • Varningsflagg om en säljare uppger att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon.
  • Det är du som bestämmer – du väljer – inte säljaren. Om det går för fort är det bättre att trycka ner bromsen, än tvärtom.

Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se.
I appen kan du läsa mer om hur du bestrider en faktura. Klicka på Checklistor och därefter Bluffakturor.

Har du drabbats? Anmäl via appen!

Nina Jelver