2024-12-06
Julhandelsrapporten 2024: Rekord i sikte när ekonomin ljusnar
Efter ekonomiskt tuffa år vänder nu hushållens köpkraft långsamt åt det bättre. Ett större konsumtionsutrymme skapar ringar på vattnet för decemberhandeln, som spås öka med 2 procent, motsvarande 1,5 miljarder kronor, jämfört med föregående år. Trots ett decemberrekord i sikte hänger konsumenternas prismedvetenhet kvar och präglar årets julhandel.
Julen, handelns viktigaste försäljningsperiod, står snart för dörren och Julhandelsrapporten 2024 är därför här för att presentera försäljningsutsikterna. Årets julhandel förväntas öka jämfört med det föregående året, men sker i kölvattnet av en ekonomiskt hårt prövande tid som har satt djupa spår i såväl handeln som konsumenterna.
- Räntesänkningar, stigande reallöner och disponibla inkomster som återigen ökar innebär att konsumenternas köpkraft inför julen är större än i fjol. Julhandeln 2024 beräknas omsätta 93 miljarder kronor och har därför rekord i sikte, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research.
Årets julhandelsprognos görs både i löpande och fasta priser. I löpande priser (värde) spås detaljhandeln växa med 2 procent i december. Dagligvaruhandeln förväntas öka med 6 procent och sällanköpsvaruhandeln väntas minska med 1 procent. Försäljningen i fasta priser (volym) bedöms öka med 1 procent för detaljhandeln. Dagligvaruhandeln förväntas öka med 4 procent och sällanköpsvaruhandeln minska med 2 procent.
- Maten är en central samlingspunkt varje jul och i år spås hushållen spendera mer pengar på julmaten än i fjol. Det prismedvetna beteendet kommer dock i viss mån sannolikt att fortsätta inom dagligvaruhandeln, där den ekologiska julskinkan i varukorgen möjligtvis byts ut mot motsvarande billigare alternativ, säger William Lindquist.
Den kapitalintensiva sällanköpsvaruhandeln har fått genomgå ett stålbad när konsumenterna hållit hårt i pengarna. Branschen möter en prismedveten konsument och spås fortsatt en negativ utveckling även i årets julhandel.
- Trots ett något ljusare ekonomiskt läge förväntas prisfrågan fortsatt att vara central. Många konsumenter kommer därför att söka maximalt värde för sina pengar och konsumtionen under novembers stora reaperioder spås fortsätta öka på bekostnad av decemberhandeln, avslutar William Lindquist.