2023-04-06
PÅSK-ÄGG, PÅSK-PUSS OCH PÅSK-KLAPP
Har du hört Johan Glans underbara monolog där han utvecklar tankar om hur påskfirandet idag handlar mer om ägg, godis och påskhare än om dess verkliga betydelse? Han ifrågasätter varför påskharen lägger ägg och sen gömmer dem(!), och varför julmusten byter namn till påskmust och serveras tillsammans med sillen och äggen precis som på julen. Bra spaning men man kan aldrig får för många traditioner och förslagsvis kan vi införa påsk-klappar i framtiden. Påskpussen är ju ändå ganska unik! Oavsett vad som är skälet till att just du firar påsk så finns det ett fantastiskt värde i att maten och familjen står i fokus under påskhelgen. Det skapar vårkänslor och värdefull omsättning i våra butiker.
VAD HÄNDER I NORRKÖPING HANDEL?
Nätverkslunch – boosta dina affärer med Norrköping Handel!
Med hjälp av partners har vi, glädjen att välkomna till fyra inspirationsluncher med ett givet tema: ”Norrköping handel levererar branschens bästa kundbemötande”! Den första lunchen serverades den 15 mars. Temat var ”KUNDMÖTEN I VÄRLDSKLASS”. Under dagen bjöds vi, medlemmar och gäster, på en fantastiskt god lunch signerad The Lamp, Johan Lindahl boostade oss genom föreläsningen ”Kundmöten i världsklass!” Det blev många fina samtal och nätverkande runt borden. Och vi lärde oss värdet av att inspirera varandra.
Syftet med våra nätverksluncher är att ge inspiration, energi och konkreta verktyg för att skapa det bästa kundmötet. Johan Lindahl är en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom försäljning, service och ledarskap och vi är mycket glada för det engagemang som Johan har för vår handel och vårt samarbete. Nästa samling är planerad till den 1 juni då under temat ”Försäljning till olika beteendestilar”, följt av ”Försäljning & merförsäljning” den 7 september. Läs mer och anmäl dig på norrkopinghandel.se Begränsat antal platser. Eventet är kostnadsfritt och lunchen ingår för våra medlemmar.
Norrköping Handels alla events finns såklart på www.norrkopinghandel.se.
Varmt välkommen!
PARTNERS
Vi välkomnar fler partners till Norrköpings Handel! Tillsammans skapar attraktiva samarbeten med partners med brinnande intresse för stadens handel och utveckling. Syftet är att skapa en aktivitetsplan till gagn för Norrköpings handlare med dess 80000 medarbetare.
Norrköping Handel verkar för ett aktivt, roligt och inspirerande handelsklimat i Norrköping. Vi gör detta bland annat genom våra events och forum för dialog och information. Handelsgalan och inspirationsluncher är återkommande event som arrangeras och möjliggörs tillsammans med våra partners.
Ett samarbete med vår branschorganisation skall leda till att respektive partner uppfattas som en positiv och aktiv kraft på Norrköpings handelskarta. Samarbetet präglas av hög kvalitet där exponering- och associationsvärden är bärande ingredienser.
Handelsgalan 2023 blir den 12 i ordningen som arrangeras av föreningen i samarbete med partners. Våra partners kommer under hösten att presenteras i Norrköpings Tidningar.
Vill du och ditt företag vara med som partners. Kontakta oss via info@norrkopinghandel.se för ett samtal om vilka möjligheter som finns.
ÅRSMÖTE
Som medlem får du möjlighet att vara med och påverka innehållet i våra diskussioner, du får information från Norrköping Handels möten samt från de samverkansträffar där vi finns representerade. Du behövs, oavsett om du är engagerad eller bara intresserad!
I år har vi en årskalender starkare än någonsin med inspirationsluncher och Handelsgalan som höjdpunkter. Medlemsavgiften är 500kr/år och då ingår alla fyra inspirationsluncher. Medlemskapet tecknar du på www.norrkopinghandel.se, där finns även vår årskalender med alla planerade aktiviteter. Vill du vara med och påverka. Bli medlem i Norrköping Handel och kom på vårt årsmöte den 25 april 2023 på Event Center, Mirum Galleria. Enklare mat kommer att serveras i anslutning till mötet. Anmäl gärna deltagande till annelie.svensson@norrkopinghandel.se.
Varmt välkommen!
I SAMVERKAN MED NORRKÖPINGS KOMMUN FÖR HANDELN I NORRKÖPING
Besöksnäringsforum med match up
Norrköping handel deltog i Besöksnäringsforum 2023. Vilken härlig dag med massor av energi det blev på premiären. Det går bra för besöksnäringen i Norrköpings kommun men sedan pandemin är det allt färre som söker arbete inom turism och handel, och det är också färre som söker de utbildningarna. Det gäller inte bara i Norrköping, utan ser likadant ut i hela landet. Stora arbetsgivare som Kolmårdens djurpark, Louis De Geer och flera restauranger hör till dem som har haft svårt att rekrytera, framför allt extrapersonal.
Det är bakgrunden till satsningen Besöksnäringsforum. Bakom eventet står kommunens näringslivsavdelning och utbildningskontor tillsammans med Arbetsförmedlingen, Bråvikens Hotell- och Restaurangförening samt Norrköping Handel. Dagen bestod av tre delar som riktar sig till olika målgrupper. En av delarna är Norrköping Match-Up, där arbetssökande och företag får chans att sälja in sig till varandra. Det gäller också att attrahera framtidens arbetstagare. Därför bjuds elever i årskurs 8 in. Besöket ska bidra till ökad kunskap om arbetsmarknaden, som underlättar medvetna studie- och yrkesval. På mässan delade vi monter och samverkade med Försäljnings- och serviceprogrammet på Ebersteinska gymnasiet för att locka framtidens förmågor till en karriär i vår bransch.
Tack Norrköpings kommun för ett bra initiativ!
NY ÖVERSIKTSPLAN
Onsdagen de 29 mars genomfördes ett dialogmöte mellan Norrköpings kommun och Norrköping handel inom ramen för det pågående arbetet med att ta fram Översiktsplan för Norrköpings kommun. Mötet inleddes med en presentation om Översiktsplanen gällande tidplan, samrådsmöten och innehåll. Därefter genomfördes en gemensam diskussion.
Ett intressant samtal om handelns förutsättningar i en föränderlig omvärld där stadsutveckling påverkar förutsättningarna för en levande stadsmiljö. Hur kan kommunen arbeta tillsammans med näringslivet för att möta dessa utmaningar. Offentliga rum är en viktig del, genom att fortsätta värna och utveckla offentliga rum kan attraktiva mötesplatser som genererar liv och rörelse tillskapas. Tillgänglighet är en viktig faktor för handeln i alla geografier. Det är viktigt att kunna ta sig till och från en plats både för besökare och för godstransporter.
Stadsutveckling kopplat till Ostlänken, Butängen, Drottninggatan och Norrköping city diskuterades. Det är viktigt att Drottninggatan hålls levande för att bidra positivt med besökare från resecentrum att nå citykärnan. Motala ström är en viktig del av Norrköpings identitet som bör stärkas ytterligare. Trygghet lyftes av gruppen som en viktig faktor att jobba vidare med i hela kommunen.
Dialogen pågår och Norrköping Handel kommer att vara en aktiv part i samrådsprocessen för översiktsplanen. Stort tack till; Johanna Bergkvist (projektledare för översiktsplanen), Johan Mases (enhetschef för översiktsplanering) och Reidar Svedahl (kommunalråd).
GOD MORGON NORRKÖPING
Näringslivsdirektör Joakim Ljungqvist bjöd in till frukostmöte och lotsade morgonens gäster genom agendan med fokus på ungt entreprenörskap. UF, Ung företagsamhet i Östergötland, och deras Hanna Edström inledde genom att berätta om sin verksamhet och hur ett UF-företag fungerar. Historiskt sett har det unga företagandet varit lågt i Norrköping men utvecklingen går snabbt framåt och nu ligger siffrorna på mycket högre nivåer. Ungdrive är ett annat initiativ som gästade frukostmötet och som lär ungdomar att driva företag under en sommar. Företaget Digitalcap är licenstagare för Ungdrive sedan 2021 och coachar deltagarna under sommarveckorna med syftet att få fram fler unga företagare. Morgonens agenda fortsatte sedan med Framtidsfrön, InGenious, Student innovation och Designcamp unga tio som alla arbetar för att främja ungas intresse för företagande och innovation.
Nästa God Morgon Norrköping, fredagen 28 april, med tema: besöksnäring.
SPÄNNANDE SOMMAR I NORRKÖPING
Våren och sommaren är på väg och Norrköping har som alltid ett gediget program att bjuda både besökare och kommuninnevånare på. Nyligen blev det officiellt att Eldkvarns avslutningsspelningar äger rum i Norrköping i sommar under två kvällar Vilket naturligtvis får ses som en av sommarens höjdpunkter. Men det händer mycket annat och det är dags att sätta kreativiteten på högvarv för att se till att vi inte bara bjuder besökarna på upplevelser utan att de också bjuds på lockande shopping i samband med besök. Turisternas betydelse för handeln växer. Att nästan en tredjedel av turismomsättningen går till handeln gör att turister blir en allt viktigare kundgrupp. Undersökningar visar att besökarna mest vill ägna sig åt shopping, storstadsliv och upplevelser på landsbygden. Shoppingturismen växer som företeelse och är idag ofta en uttalad reseanledning.
SE MÖJLIGHETERNA! SOMMARENS PROGRAM I NORRKÖPING
Dansens vecka, 22-29 april
Norrköping Horse Show, 25-28 maj
East Pride, 15-21 maj
Jurassic World by Brickman, 8 juni-3 september
Stadium Sports Camp, 19 juni-8 juli
Islandshäst – SM, Vecka 27
Hugo Parkfestival, 27-29 juli
Norrköpings Fotbollsfest, 3-6 augusti
Hundutställning, 19-20 augusti
Ferrari Owners Club Nordic Meet, 1-3 september
Beställ eller ladda ner broschyrer här:
https://visit.norrkoping.se/bra-att-veta/broschyrer—brochures
DIGITAL VÄRDSKAPSUTBILDNING:
Visit Östergötland och Västsvenska Turistrådet har tagit fram en digital utbildning med fokus på värdskap och bemötande. Utbildningen riktar sig främst till anställda inom besöksnäringen, som möter turister i sitt arbete, men även östgötarna som på ett enkelt och roligt sätt vill lära sig mer om värdskap och destinationen de bor i. Avslutas med litet kunskapstest och diplom.
https://www.visitostergotland.se/vs/for-branschen/kunskap/digital-vardskapsutbildning
Norrköping Handel önskar alla en riktigt glad påsk!
Vid pennan,
Annelie Svensson
Ordförande Norrköping Handel